Friday 19 August 2011

Trimester Ketiga: ( Minggu 28 Hingga 40 )


Anda berada pada peringkat meregang pada waktu ini! Kulit pada perut yang semakin membesar mula terasa ketat dan gatal dan anda akan mendapat linea nigra, garisan tetap gelap yang terhasil dari tulang pubik sehingga ke bahagian pusat. Jangan terkejut jika rakan anda malah orang yang tidak dikenali sibuk ingin menyentuh perut anda. Anda juga akan terkejut dengan perubahan mendadak berat badan anda. Wanita sihat akan mendapat berat badan lebih kurang 30 paun semasa hamil.

Lebih menarik lagi uterus anda akan meregang 1,000 kali daripada jumlah asalnya. Akhir sekali, anda boleh merasai kontraksi Braxton Hicks pada masa trimester ketiga. Berbeza daripada kontraksi biasa, ia datang scara tidak tetap, kurang ketat pada uterus dan akan hilang jika anda berjalan-jalan. Akan tetapi jika anda tidak pasti apa yang anda alami, hubungi doktor.

Senarai semak trimester ketiga


1. Sertai kelas pranatal. Kurangkan ketakutan hari bersalin dengan mempelajari tentang teknik bertenang semasa bersalin.

2. Berjumpa dengan pakar pediatrik. Dapatkan nasihat daripada rakan atau tanya hospital anda untuk mendapatkan rujukan.

3. Dapatkan golongan kumpulan strep B. Walaupun bakteria ini tidak berbahaya. Ia boleh menyebabkan jangkitan kepada bayi baru lahir. Doktor anda akan memberikan ujian pada lebih kurang 36 minggu untuk melihat sama ada anda satu daripada sekurang-kurangnya 10 hingga 30 peratus wanita yang membawa strep B. Jika ujian anda positif, anda akan diberikan antibiotik semasa bersalin.

4. Beli atau pasang kerusi bayi di dalam kereta kerana pihak hospital tidak akan membenarkan anda pulang tanpa kerusi bayi di dalam kereta. Tidak dapat melengkapkan segala keperluan bayi kerana terlalu sibuk? Pastikan anda sekurang-kurangnya mempunyai katil bayi atau basinet di dalam bilik bayi.

5. Bersedia untuk menyusukan bayi anda. Jika anda merancang untuk menyusukan bayi anda, belilah pam payu dara dan pastikan anda tahu bagaimana untuk menggunakannya.

6. Kemaskan beg anda. Anda akan bersalin tidak lama lagi dalam lebih kurang 36 minggu. Oleh itu kumpulkan segala yang anda ingin bawa ke hospital.

Fokus anda pada trimester ini:
Sentiasa rasa selesa

Perut yang membesar barangkali akan menyebabkan kesakitan dan kegatalan. Disini  meruoakan beberapa rungutan yang sering didengari dan cara untuk mengatasinya.

1. Buasir. Berendam di dalam mandian panas atau duduk di atas pek ais boleh mengurangkan urat yang bengkak di sekeliling rektum. Atau tanya doktor anda tentang krim pelega unutuk mengurangkan keradangan dan kegatalan.

2. Kaki bengkak. Perubahan cecair daripada urat darah kepada tisu di dalam tangan anda dan kaki boleh menyebabkan ia bengkak. Cuba naikkan kaki anda sekerap yang mungkin.

3. Pedih ulu hati. Makan hidangan kecil dan jangan berbaring selepas makan. Doktor anda juga akan menyaran antasid kepada anda.

4. Nafas pendek. Apabila anda semakin dekat dengan tarikh bersalin, bayi anda akan berbaring pada tulang rusuk anda. Nasib baik ia akan menjadi semakin baik selepas bayi anda turun pada lebih kurang 36 minggu.

Kisah dari dalam rahim

Bayi anda sedang bersedia untuk kehidaupan di luar uterus - organnya akan terhasil, sistem saraf tengah sudah berfungsi dan otaknya semakin berkembang. Semasa trimester akhir, bayi anda akan semakin membesar sekurang-kurangnya empat paun dan bertambah inci lagi.



Rujukan : majalah mami baby

1 comment:

  1. Casino Sites with Cash Prizes - OneIndia
    You'll find the best gambling sites with cash prizes for various sports and table 폰타나 벳 games and 3 3 토토 a full game schedule when you play the game online. The What are 영앤 리치 먹튀 Cash Prizes?Where nba betting odds can I find 온라인바카라사이트 Cash Prizes online?

    ReplyDelete